jantung-degup . ;)

Tuesday, November 8, 2011

Denggi dan Saya . Saya Dan Denggi .

Assalamualaikum ! ;)




Korang..pernah masuk hospital?
Teringin nak masuk hospital? <-- Gila.


Sekarang ni..denggi makin teruk.Perasan tak?


Orang Malaysia,biasalah.Bila dah kena baru nak menggelabah bagai . =='
Aku tak nafikan.


Cakap senanglah,pernah rasa ke?
Haah.Kenapa?


Dulu,aku hampirrr tak tengok dunia pasal denggi.And aku cukup sensitif kalau dengar orang meninggal/kena denggi.


Aku ingat lagi,time tu aku Darjah 2.


Demam panas tak sudah.
Badan aku penuh ruam merah.
Satu badan sakit gila.
Aku nangis non-stop.Takut.


Terus ayah aku bawak pegi Hospital Universiti Kuala Lumpur (baca : Pusat Perubatan Universiti Malaya)


Nak tau betapa teruknya demam aku time tu sampai aku takmampu nak jalan,masuk hospital naik wilcha . (wheelchair) .


And doktor tu bius aku. *rasanya coz aku susah nak tidur,n meracau-racau coz badan panas gilaa* <---- tiada kaitan dengan alam mistik.Haha


Bangun-bangun je aku tengok aku dah pakai topeng oksigen,tangan aku kiri kanan ada jarum *nak ambik darah+masuk air*


dan aku ada kat Unit Rawatan Rapi.


ICU .


risaunya parents aku time tu, ALLAH je yang tau.


Rasanya dalam sebulan jugak lah aku dok hospital, 2 minggu dekat ICU.


Seksa gilaa.Nak ikat rambut sendiri pun tak boleh,nanti jarum kat tangan tu terkeluar.


Pernah sekali aku degil punya pasal,aku ikat rambut sendiri,tercabut jarum-jarum yang ada kat aku. Digantinya balik,sakitt !


Adalah dalam tiga minggu aku tak sekolah . Datang sekolah pun ibu n ayah aku hantar sampai depan pintu kelas .Semua kengkawan aku pandang pelik.


aku awkward gile.


Berbekalkan pengalaman itulah,aku menyahut seruan *apakah semangat gile ni?* jawab soalan dari sini.
Hasilnya? 






Pendek kata laa kan,


kalau ada tanda-tanda macam kat bawah ni :


1. Demam kuat yang mengejut dan berlarutan.
2. Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi dan biji mata.
3. Ruam merah di kulit. 
4. Pendarahan di bawah kulit, pada hidung & gusi.
5. Sakit kepala
6. Hilang selera makan
7. Muntah-muntah dan Sakit perut.




laju-lajulah ke hospital . Aku dah pernah rasa dah.Dan aku doa sangat-sangat aku takkan kena lagi macam dulu.


*pilu kejap*


Kalau ada pasu-pasu bunga tu, tengok-tengokkanlah kot-kot bertakung, tak pasal-pasal nyamuk Aedes buat tamadun dorang kat situ.


Langkah-langkah lain :


1. PERINGKAT JENTIK-JENTIK :


- Musnahkan tempat pembiakan Aedes dengan menanam atau membuang semua bekas 
kosong yang boleh menakung air.
- Masukkan ubat pembunuh jentik-jentik (abate/garam).
- Tutup bekas penyimpan air.
- Tukar air dalam tempayan, jambangan bunga setiap minggu dan basuh serta berus 
sehingga bersih sebelum mengisi air yang baru.
- Buangkan air dari piring-piring alas pasu bunga sekali seminggu dan berus piring-piring 
itu sehingga bersih untuk memusnahkan telur-telur nyamuk.
- Bersihkan saluran air hujan (saluran bumbung).
- Pastikan tayar-tayar buruk tidak menakung air.


2. PERINGKAT DEWASA :


- Tidur menggunakan kelambu.
- Gunakan ubat nyamuk atau racun serangga pembunuh nyamuk.
- Gunakan jaring nyamuk di jendela rumah.
- Semburan kabus secara besar-besaran.


kredit : http://www.sioloon.com


Done ! ;)


Jumpa lagi !

No comments:

Post a Comment

Dah baca? Meh komen.Nak kutuk boleh,maki pun boleh . :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...